בדיקת אוויר דחוס: מ-א’ ועד ת’

“מערכת אוויר דחוס” הוא שם כללי למערכות, המשתמשות במנוע או במקור כוח אחר כדי לדחוס אוויר. האוויר הדחוס במערכת יכול לשמש למטרות שונות:

  1. הפעלת כלי עבודה פנאומטיים, שדורשת אוויר דחוס, למשל: פטישונים, מברגים או מקדחות. הם יעילים יותר מכלי עבודה חשמליים ואינם פולטים חומרים מזהמים לאוויר.
  2. ריסוס צבע באמצעות אוויר דחוס.
  3. שימושים למטרות תעשייתיות בקנה מידה גדול, כמו: אוורור, קירור או הפעלת ציוד ייצור.
  4. שימושים למטרות חקלאיות, כגון: הפעלת ציוד חקלאי או ריסוס חומרי הדברה.
  5. שימוש במערכות אוויר דחוס במגוון שירותים לעסקים וללקוחות פרטיים, כגון: תיקונים, צביעה או ניקיון.

 

ממה מורכבת מערכת אוויר דחוס?

  1. מדחס אוויר –  הרכיב המרכזי במערכת, שאחראי לדחיסת האוויר בה. מדחסי אוויר הם מגוונים ומגיעים במבחר סוגים וגדלים, בהתאם לצורך.
  2. מייבש אוויר – אוסף את אדי המים, שנוצרו כתוצאה מדחיסת האוויר. אדי מים יכולים לגרום לבעיות שונות במערכת, כמו: חלודה או קורוזיה ולכן חשוב מאוד לאסוף אותם.
  3. מסנן אוויר – מסנן חלקיקים מתוך האוויר הדחוס, שיכולים לגרום לבעיות שונות במערכת, כמו  בלאי מוגבר או הצטברות משקעים.
  4. צינורות אוויר – מובילים את האוויר הדחוס מתוך מדחס האוויר אל המכשירים, שמשתמשים  בו כמקור כוח. על צינורות האוויר להיות עשויים מחומרים חזקים ועמידים, כדי לעמוד בלחץ הגבוה, שמייצרת דחיסת האוויר.

 

מה בודקת בדיקת אוויר דחוס?

בדיקת אוויר דחוס בוחנת את איכותו של האוויר הדחוס, המשמש כמקור כוח למערכת. במהלכה,  בודק איש המקצוע פרמטרים שונים, הבדיקה מתבצעת על פי תקן ISO 8573 וכוללת את הבדיקות הבאות:

  • לחץ האוויר – עליו להיות בטווח מוגדר, שנדרש עבור פעילות המערכת. לחץ אוויר נמוך מדי עשוי להחליש את הביצועים של המערכת. מנגד, לחץ אוויר גבוה מדי יכול להיות מסוכן.
  • נקודת הטל / לחות – מטרת בדיקה זו היא לוודא שרמת הלחות ביציאה של מייבש האוויר לא תאפשר לאדי מים להתעבות הימצאות לחות במערכת, עלולה להחליש את ביצועיה ואף לפגום בציוד.
  • שמן – בדיקת השמן מחולקת לשתי בדיקות , הימצאות אדי שמן באוויר (Oil Vapor) והימצאות רסיסי שמן (Oil Aerosol), יש לוודא  על תכולת השמן שנמצא באוויר הדחוס להיות נמוכה, ככל שניתן. ריכוז גבוה מדי של שמן באוויר הדחוס עלול לגרום לבעיות בציוד, כמו: הצטברות משקעים או בלאי מוגבר.
  • בדיקת חלקיקים – המצאות חלקיקים שונים באוויר הדחוס יכולה לגרום גם כן לבעיות שונות בציוד, לרבות בלאי והצטברות משקעים.
  • בדיקת מיקרוביולוגיה – מבוצעת על ידי הנחת צלחות פטריות אשר נשלחות למעבדה חיצונית מוסמכת.

לרוב, מתבצעות בדיקות של אוויר דחוס על ידי טכנאים מוסמכים, מטעם חברות שירות אוויר דחוס או יצרני ציוד. חשוב מאוד להקפיד שהבדיקה תבוצע על ידי בודק מוסמך, כדי להבטיח בדיקה מדויקת ואיכותית.

 

מה החשיבות של בדיקת אוויר דחוס נכונה?

חשוב מאוד להקפיד לבצע בדיקת אוויר דחוס, כדי להבטיח שהאוויר הדחוס במערכת הוא נקי, כי בדיקת אוויר דחוס יכולה למנוע בעיות בציוד ובעיות בטיחות וגם לשפר את ביצועי המערכת. עם זאת, בבדיקה שאינה מבוצעת כהלכה עלולים להתפספס ממצאים חשובים. לכן, חשוב להקפיד גם על איכות הבדיקה ולוודא שהיא מבוצעת כהלכה.

להלן כמה סיבות עיקריות לחשיבות של ביצוע בדיקת אוויר דחוס מדויקת:

  1. הגברת בטיחות – אוויר דחוס עשוי להיות מאוד מסוכן, במידה והוא לא נקי. שמן, אדי מים וחלקיקים שונים עשויים לגרום לבלאי מוגבר וקורוזיה בציוד. כתוצאה מכך, עשויות להיגרם תקלות משמעותיות, שיכולות להוביל לנזקי גוף ואפילו לסכנת חיים. אם כן, יכולה בדיקת אוויר דחוס, שמתבצעת נכונה, לעזור בזיהוי בעיות אלו מבעוד מועד, לפני שיגרמו לתקלות או לתאונות.
  2. הפחתת עלויות – בדיקת אוויר דחוס איכותית יכולה לסייע להפחית את עלויות התחזוקה והתיקון של המערכת. כאמור, יכולים אדי מים, שמן או חלקיקים לגרום לבלאי מוגבר במערכת, שמחייב תיקונים יקרים. אם כן, יכולה בדיקה, המתבצעת כהלכה ומזהה את הגורמים הבעייתיים בזמן, להאריך את חיי המערכת, למנוע בלאי ולצמצם עלויות של תחזוקה ותיקונים.
  3. שיפור ביצועים – כדי להבטיח ביצועים טובים של מערכת אוויר דחוס, חייב האוויר הדחוס בה להיות נקי. אוויר לא נקי, שמכיל אדים, שמן או חלקיקים, גורם לירידה בלחץ האוויר ומכאן, להפחתת היעילות של המערכת ולהגדלה של צריכת האנרגיה בה. אם כן, יכולה בדיקת אוויר דחוס נכונה לשפר את ביצועי המערכת ולייעל את תפוקתה.

אנחנו, בקבוצת כץ, מציעים ללקוחותינו סל שירותים מקיף, הכולל פתרונות חדשניים, יעילים וייחודיים. אנו עובדים בקביעות עם מיטב הגופים המובילים במשק ומספקים ללקוחותינו שירותי תכנון, ביצוע, ניהול, הסמכה ואחזקה מקיפים, כמקשה אחת. סל השירותים המגוון שלנו כולל מוצרים ושירותים שונים, התומכים בהקמתם ובתפעולם של מפעלים ומתקני ייצור, כמו: חדרים נקיים ומעבדות מו”פ, שירותים בתחומי מערכות אלקטרומכאניות ותשתיות ותהליכים תעשייתיים מורכבים ועוד.

אם אתם זקוקים לבדיקת אוויר דחוס איכותית, מקיפה ומקצועית,פנו לכתובת הדוא”ל שלנו:  Info@cleanrooms.co.ilאו למספר: 04-9558330 ונשמח לסייע לכם.

דילוג לתוכן